Ciocîrlia de la poalele Pietrosului




În fiecare dimineaţă, Pietrosul se scaldă lin  în cîntecul vesel, în doinele unei copile. Seara se ascunde cu tristeţe în mireasma melodiilor de suflet. Titiana Mihali are doar 13 ani. Dar vraja numelui pe care îl poartă, moştenirea lăsată de regretata Titiana, mătuşa sa, îi oferă, cu mîndrie, sarcina de a duce mai departe tradiţia familiei în sînul cîntecului popular maramureşean.
Primii paşi în magia folclorului
Undeva, pe la vîrsta de doi ani, Titiana şi-a dres glăsciorul în acordurile unui cîntec pe care îl reproduceau înregistrările cu mătuşa sa. “Asta-i hore bătrînească” a rămas de mai bine de 11 ani melodia ei preferată, care transpune amintirea regretatei Titiana Mihali. Absenţa părinţilor ei, plecaţi vreo patru ani prin străinătate, nu a descurajat-o pe mica Titiana să cînte.  “În timpul în care ei au fost plecaţi, eu nu am încetat să cînt. Cu diverse ocazii: la grădiniţă, la serbări. Dar am început într-adevăr activitatea muzicală doar după ce s-a întors tatăl meu”, a mărturisit Titiana. Fapt pentru care şi CV-ul ei subliniază că doar de la 6 ani cîntă vocal. Aceeaşi vîrstă a marcat şi începutul unei cariere presărată cu înregistrări şi spectacole. Un rol important în formarea ei în planul artistic îl are tatăl ei, faţă de care este atît de recunoscătoare. “Tatăl meu a fost, este şi va fi cea mai importantă persoană în formarea mea pe plan muzical şi de aceea cîntăm mai tot timpul împreună”, spune copila. De fapt, tatăl ei, Matei Mihali, este înarmat cu toată tehnologia în studioul pe care îl deţine în Borşa. Aici, Titiana îşi poate face înregistrările. Debutul propriu-zis s-a făcut pe o scenă a oraşului natal într-un  spectacol din preajma Festivalului “Nopţi de sînziene”.
O viaţă predestinată, închinată cîntului popular
Amintirea mătuşii sale devine mult mai pregnantă, avînd în vedere că îi poartă numele, alegere pe care părinţii au hotărît-o încă din prima clipă. “Ideea a fost a părinţilor mei… Şi pe această cale vreau să le mulţumesc, deoarece mă simt foarte mîndră că port acest nume deosebit şi, probabil, am fost predestinată să cînt, eu crescînd cu melodiile mătuşii mele”, a mărturisit Titiana. Deşi nu a cunoscut-o personal, copila şi-a creat o legătură specială cu mătuşa sa prin creaţiile care au rămas în timp mărturia pasiunii pentru tot ce înseamnă folclorul maramureşean. “Într-adevăr, am cunoscut-o doar din fotografii sau din casetele video cu înregistrările melodiilor ei. De aceea mi-am dorit foarte mult să-i duc mai departe numele prin cîntecele mele, să încerc să o ţin vie în sufletele oamenilor”, spune  cu emoţie Titiana.

Cel mai bun profesor – tata

Titiana este momentan elevă în clasa a VIII-a la Grupul Şcolar Borşa. Despre eventuale planuri în viaţă, este foarte sigură că va urma cărarea folclorului. “Îmi doresc să continui cu muzica, dar, pe lîngă acest hobby, aş vrea să lucrez în domeniul show-biz-ului”, a punctat Titiana. De cealaltă parte, şcoala muzicală o deprinde acasă, împreună cu tatăl ei. Deocamdată. Matei Mihali fiind un dascăl care o iniţiază în tainele muzicii populare. “Cultura muzicală o deprind în familie şi, deocamdată, pentru mine cel mai bun ,,profesor” este tatăl meu. Bineînţeles, în viitor poate voi urma o şcoală de muzică”, a subliniat în continuare.

“Oamenii care ascultă melodiile populare, cu siguranţă se regăsesc în versuri”

Pentru pruncii cotidianului,  indiferent dacă trăiesc la ţară ori ba, cîntul popular nu mai are farmec. Tocmai de aceea, Titiana iese în evidenţă prin dragostea care o arată faţă de folclor, o moştenire genetică care se manifestă în tradiţia familiei. “Crescînd într-un mediu atît de “muzical”, m-am obişnuit într-un fel cu acest gen şi, spre deosebire de alte stiluri de muzică, cîntecul popular ajunge la suflet şi, probabil, oamenii care ascultă melodiile populare, cu siguranţă se regăsesc în versuri”, spune Titiana Mihali. Cîntecele vin bineînţeles din moştenirea de familie, mătuşa ei fiind un izvor din care melodiile de suflet au putut fi preluate într-o formă atît de pură. Tatăl şi unchii ei – Aleodor, Dumitru, Gavriliţă (acordeon) şi Dorel (contrabas) Mihali – compun melodii, aşa că sursa este nesecată.

Zeci de apariţii televizate, Marele Premiu la “Muguri de Tezaur”
În doar cinci ani, micuţa Titiana Mihali şi-a bifat o grămadă de apariţii pe posturile naţionale şi cele locale. Amintim doar 30 de invitaţii la Etno TV, 3 apariţii la Antena 1- în cadrul emisiunii “Duminica în familie” -, Corina Chiriac a avut-o ca invitată în emisiunea “Să v-amintiţi duminica” de la Naţional TV. Anul acesta a onorat cu prezenţa la “Vedeta familiei” de pe TVR1. Pe posturile locale a avut de asemenea numeroase înfăţişări, care i-au sporit numele. Recitaluri susţinute pe plan internaţional, naţional şi local îi înmănunchează Titianei certitudinea că este iubită şi apreciată, fiind invitată de cinci ani încoace la Festivalul tradiţional “Serbările Zăpezii” – Borşa, “Armonii de primăvară” – Vişeu de Sus, “Flori de sînziene” – Borşa, Hora de la Prislop – Borşa, Cîte flori pe Iza-n sus  – Dragomireşti, Fiii Satului – Rona de Jos. Aici, Titiana a încîntat sufletul şi gîndurile maramureşenilor, iar dulcele glas al său a răsunat de fiecare dată în amintirea regretatei Titiana Mihali. În urmă cu doi ani, a obţinut Marele premiu la concursul naţional “Muguri de Tezaur”, eveniment difuzat în emisiunea “Tezaur Folcloric” prezentat de Marioara Murărescu. Aşadar, o carieră care nu doar că promite un artist, dar aduce cu sine izul frumos că astfel folclorul maramureşean va dăinui timp de încă o generaţie.

Cîntul maramureşean transmis cu dragoste de Titiana
În toamna anului trecut, Titiana le-a dăruit celor care o iubesc un album care a fost botezat cu numele de “Mîndru cîntă cetera”. Cele 13 melodii sînt compuse de Tatiana, iar succesul i-a bucurat sufletul. “Nu mă consider o vedetă. Ca să fii catalogată astfel, trebuie să ai mulţi ani de activitate în domeniul acesta, dar ce pot să spun este că am foarte multe persoane care îndrăgesc muzica pe care o cînt şi mă bucur foarte mult că melodiile mele au ajuns la sufletul publicului”, a replicat Titiana.  Cît despre ruperea oamenilor din zilele noastre de tradiţie, Titiana reuşeşte să le aducă în suflet pofta de a savura o doină din Maramureş. “Oamenii ascultă cu drag cîntecele maramureşene şi mă bucur foarte mult că folclorul autentic este – încă – îndrăgit de foarte multe persoane, chiar şi de tineri. Prin folclorul autentic eu înţeleg acele melodii vechi şi adevărate care au fost cîntate şi de vechii rapsozi. Un exemplu fiind bunicul meu care are 89 de ani. Dar nu consider neapărat că doar cu ajutorul ceterei şi zongorei se face folclor adevărat, ci şi cu ajutorul saxofonului, contrabasului, acordeonului etc. se poate cînta muzică adevărată din Maramureş. Şi nu m-aş considera  eu singura speranţă a familiei mele. Toţi cîntă şi o fac foarte bine, iar din familie sînt încă două verişoare ale mele – Valentina şi Amalia Mihali -, care cîntă, dar şi fratele meu mai mic, Matteo Mihali, care are opt ani şi cîntă la saxofon”, a concluzionat Titiana.

Sursa: Copy&Paste
Foto: Facebook.com
Video: YouTube.com

Vezi video







Maramuresul OnlineMaramuresul Online

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii