Anghelina Timiş Lungu: “Nu am reuşit niciodată să cânt la fel de frumos ca mămuca mea”

Provine din zona folclorică a Maramureşului şi a debutat pe scenă la numai 15 ani. “O să vi se pară ciudat, dar modelul meu vine tocmai din dulcea Bucovină şi este Sofia Vicoveanca”, ne-a spus interpreta de muzică populară Aghelina Timiş Lungu în debutul interviului pentru Etno Tv Magazin….
Anghelina Timiş Lungu ne-a spus, cu modestie, că moşteneşte talentul de la mama ei. “Mămuca avea un glas deosebit şi cânta foarte frumos. Eu nu pot să cânt aşa frumos şi e păcat că ea nu a fost descoperită de specialişti înainte de a se stinge. De la ea am cules şi a am învăţat foarte multe cântece şi doine populare. Apoi am cutreierat singură satele Maramureşului, pentru a descoperi noi melodii”, ne-a povestit artista. A debutat pe scenă într-un spectacol dedicat elevilor, “Pe drumul de glorii”, unde a obţinut premiul I. Primul festival major la care a participat a fost la Costeşti, judeţul Hunedoara, pe care l-a şi câştigat.
Maramureşeanca are un idol din Bucovina
Anghelina Timiş Lungu provine din zona folclorică a Maramureşului, oraşul Borşa, dar are un idol din cu totul altă zonă a României. “O să vi se pară ciudat, dar modelul meu, de când eram mică, a fost şi este Sofia Vicoveanca. Am fost împreună la multe spectacole şi am stat mult de vorbă, dar m-a uimit mereu modestia dumneaei. Îmi spunea că emoţiile nu au părăsit-o niciodată şi mereu intră cu sfială pe scenă, în faţa publicului.
Mie îmi mai este dragă dintr-un motiv. Seamănă foarte mult cu mămuca mea, care a plecat foarte tânără, din lumea cu dor în cea fără de dor, lăsând dorul în sufletele noastre de copii”, a explicat artista. Mai spune că, de-a lungul timpului, a mai avut şi alte modele de cântec, printre care Victoriţa Darvai, Titiana Mihali, care era din aceeaşi localitate cu ea, şi Valeria Peter Predescu, care i-a devenit o bună prietenă.
Aplaudată în picioare de Victoriţa Darvai
Din concertele susţinute alături de aceşti mari cântăreţi nu puteau lipsi şi amintirile. “Doamna Victoriţa Darvai, fiind invitate la spectacolul concurs “Florea din Grădină”, m-a auzit interpretând unul dintre cântecele dumneaiei, “Câtu-i Maramureşul”.
I-a plăcut atât de mult interpretarea, încât s-a ridicat în picioare şi a început să aplaude, şi, odată cu ea, toată sala. Pentru mine, a fost un moment deosebit. De asemenea, îmi amintesc de Titiana Mihali, cu care am avut un turneu, cu puţin timp înainte de a se stinge. Titiana dârdâia de frig în culise, iar eu am rugat-o să o ţin în braţe, ca să se încălzească.
Apoi, multă vreme după ce a plecat dintre noi, eu am avut senzaţia că o simt lângă mine”, ne-a povestit Aghelina Timiş Lungu. Până acum, artista a lansat cinci albume de muzică populară şi trei LP-uri, iar pentru anul viitor pregăteşte lansarea a încă două CD-uri şi chiar a unei cărţi. “Nu am lansat multe CD-uri, deşi am foarte multe cântece înregistrate. Averea mea e alcătuită din benzile şi înscrierile cu folclor, cules de mine”, ne-a explicat artista. Tot ea a înfiinţat un ansamblu de copii, “Anghelina”, cu care a avut mai multe turnee în ţară, dar şi în Italia.
“În Italia am cântat, cu acest ansamblu, muzică religioasă, în bisericile catolice, iar lumea practic plângea”, ne-a povestit Anghelina Timiş Lungu. Cât despre muzica populară, artista spune că “fără ea m-aş ofili. Nu m-am gândit să renunţ nici în cele mai negre momente ale vieţii. Nici atunci când mama mea a murit, nici atunci când tatăl meu a trecut în nefiinţă şi nici de curând, când jumătatea vieţii mele, soţul meu, Liviu Lungu, a trecut în lumea celor drepţi”, ne-a spus în încheiere Anghelina Timiş Lungu.
Melodia care i-a adus cel mai mare succes este “Rupt-o boii jugu-n tri”



Sursa: Maramuresul Online





Maramuresul OnlineMaramuresul Online

Trimiteți un comentariu

3 Comentarii

  1. vorbeste prostii, se miauna si ea, asta nu e muzica adevarata

    RăspundețiȘtergere
  2. Ba tu esti bolnav mintal. Pai eu am ascultat-o si sunt din Bucuresti....habar nu ai ce e aia muzica....dar sa ai habar de cea frumoasa. Muzica ei la fel ca a fratilor Petreusi e muzica vesela (cu exceptia doinelor) de hora, de jucat, de baut si de incins. Numai in Maramures se practica asa ceva...pana cand si cimitirul din Sapanta e vesel. Mara si Mures = Maramures. Cred ca esti varza la capitolul muzica traditionala. Daca te intreb de Mozart, Bach, JM Jarre, I Buuterfly, Manowar, Bill Haley sau Pet Shop Boys cred ca o sa ai edeme pulmonare. Vezi ca ai dat de un Dumnezeu al muzicii (eu) si te fac knock-out.

    RăspundețiȘtergere
  3. PENTRU A AVEA CADEREA NECESARA SI SUFICIENTA SA POTI EMITE O PARERE:1 TREBUIE SA FII INSTRUIT EDUCAT SI FORMAT IN BRANSA RESPECTIVA ,DE EXEMPLU DR. MICLAUS CARE A FOST PRIMAR IN BORSA PT CATEVA LUNI NU A AVUT ACELE VELEITATI DE ABIL OM AL POLITICULUI ,REMUS TIMIS UN ....GUNOI AL MESERIEI A FOST SI VA FI INCA LUMEA IN CARE TRAIM EEEE FFFF NEBUNA ...

    RăspundețiȘtergere