Monumentul eroilor de la Moisei


Monumentul de la Moisei, amplasat pe o colină la marginea localităţii, pare, la prima vedere, prefigurarea unui templu dacic, cu coloane de piatră abia zgâriate, deschis spre cer, fără boltă, în care, preoÅ£i nevăzuÅ£i oficiază un rit al unui străvechi cult solar; pe când, în realitate, acesta este opera sculptorului Vida Gheza (1966) ÅŸi reprezintă o bornă a istoriei recente, mai exact evenimentele dramatice petrecute în toamna anului 1944, la Moisei. De altfel, artistul mărturisea: „ÃŽn determinarea complexului monumental în formă de arc am plecat de la cultul soarelui. Forma de cerc, cu douăsprezece raze, în care sunt aÅŸezate statuile simbolizează, în concepÅ£ia mea, cele douăsprezece luni ale anului; ÅŸi le-am gândit aÅŸa pentru ca maramureÅŸenii ÅŸi cei care trec pe aici, să-ÅŸi amintească de fiecare lună din an ÅŸi în fiecare zi din lună, cele petrecute la Moisei.”
La Moisei, în ziua de 14 octombrie 1944, armata hortistă a săvârşit un asasinat în masă. Treizeci şi unu de ţărani au fost îngrămădiţi în două case şi masacraţi. Apoi, au incendiat satul.
Vida Gheza: „Am vrut să fie curat maramureÅŸean. Materialul de lucru e lemnul. Lemn cioplit. Lemn din care maramureÅŸenii au făcut capodopere. Modele sunt măştile. Măştile vechi maramureÅŸene. Expresive. Care redau expresia esenÅ£ială.”

Cei doisprezece stâlpi nu impresionează doar prin amplasament ÅŸi poziÅ£ionare, ci ÅŸi prin semnificaÅ£ia fiecărei piese: „Astfel, pe un stâlp apare Omul pădurii, Omul nopÅ£ii, Omul apelor sau Omul care horeÅŸte” (V. Gheza).
Scriitorul Geo Bogza, cel care i-a sugerat sculptorului ideea monumentului, a comparat această operă cu complexul brâncuÅŸian de la Târgu Jiu, iar autorul a fost „inspirat din sanctuarul dacic de la GrădiÅŸtea” (Revista Contemporanul, 1967).
Ulterior, din pricina climei umede din zonă, lemnul a început să putrezească ÅŸi să se fisureze. Artistul a refăcut monumentul, cioplindu-l în piatră, „dar s-a sfâşiat unitatea iniÅ£ială dintre material ÅŸi idee” (V. Gheza).
Coloanele primului monument sunt expuse, în prezent, în faÅ£a Pavilionului Muzeului de Etnografie ÅŸi Artă Populară din Baia Mare (Câmpul Tineretului, sub Dealul Florilor). Vida Gheza: „Monumentul de la Moisei a ajuns, în scurta sa viaţă, să aibă un mare răsunet, devenind o prezenţă în orizontul moral al ţării. Nu e meritul meu. Eu am contribuit doar la concretizarea în formă a unei atmosfere sufleteÅŸti” (cf. Raoul Åžorban, 1981). Prea puÅ£ini dintre cei care trec prin Moisei cunosc mărturisirile artistului ÅŸi semnificaÅ£ia primară a monumentului. ÃŽnsă, el exprimă o paletă largă de simboluri, din care privitorii pot discerne interpretarea potrivită gustului, tradiÅ£iei ÅŸi culturii căreia îi aparÅ£in.

Sursa: Maramuresul Online

Maramuresul OnlineMaramuresul Online

Trimiteți un comentariu

1 Comentarii

  1. Fie ca niciodata horthysti sa nu mai poata atinge niciodata un roman.Tara asta trebuie aparata cu arma in mina nu cu vorbaraie goala,asa cumse face astazi.Vom muri de fraieri in fata ungurilor daca ne vom purta cu manusi cu ei,astia nu stiu decit de par si de glont.TRAIASCA LEGIUNEA SI CAPITANUL!!!

    RăspundețiȘtergere