Cultura crimei...la moroseni !


Pag_2-3__2__top

Alături de cântece populare, meÅŸteÅŸuguri ÅŸi obiceiuri în MaramureÅŸ ÅŸi OaÅŸ s-a dezvoltat ÅŸi o altă cultură, mai ciudată, mai cruntă, dar la fel de veche: cultura crimei *ÃŽn trecut, numărul crimelor din localităţi ca ÅŸi BorÅŸa sau Bixad era mai mari decât cele ale naÅŸterilor * Pentru bani, onoare sau dragoste, maramureÅŸenii ÅŸi oÅŸenii pun mâna pe cuÅ£it ÅŸi ucid instinctual, fără regrete, după care se predau autorităţilor * Mai nou, „cultura crimei” a fost exportată, ca ÅŸi alte tradiÅ£ii, în Vest * Pentru maÅŸini, bani ori femei, maramureÅŸenii se ucid între ei ÅŸi peste hotare * Urmează o poveste halucinantă despre crime oribile, justiÅ£ie sătească ÅŸi prunci care jură cu mâna pe cuÅ£it, deasupra mormântului părinÅ£ilor, răzbunare. 



„Ionu lui Budu din Å¢ara OaÅŸului a ucis la nunta lui pe Finta, nobil în Mănăstirea Bixadului, mai ceva ca prinÅ£ul Danemarcei / A jurat răzbunare pe mormântul tatălui său ÅŸi Å¢epeÅŸ Voievodul pentru motivul cruzimilor sale ÅŸi fărădelegii / Sângele cere sânge /ÃŽn cuÅ£itul strâns între dinÅ£i la jocul miresei, Finta e mort cu ochii deschiÅŸi / Mâna miresei se întinde spre el să oprească sângele ce se revarsă cu bulbuci ca într-un izvor de apă minerală / Cine a strigat odată în noapte ÅŸi a fost mânat de fapta răzbunării / Are clipa regăsirii sale: pentru moarte se plăteÅŸte moarte”. Poezia despre Finta ÅŸi Ionu Budului nu e singulară ÅŸi nici ciudată. ÃŽn MaramureÅŸ ÅŸi OaÅŸ,crima nu înseamnă doar pedeapsă ÅŸi păcat. E cântată, scrisă în poezii, însemnată în registre bisericeÅŸti ÅŸi uneori chiar invidiată. De veacuri, oÅŸenii ÅŸi maramureÅŸenii omoară uÅŸor ÅŸi repede, instinctual.  

AÅŸa, cum îi vezi făloÅŸi, în costume populare, cu flori roÅŸii, ca sângele, coborând din maÅŸini luxoase cumpărate pe bani câştigaÅ£i cu greu în Vest ori stând drepÅ£i în biserici, nici n-ai bănui că sub centura lor, zace, ca un testament, ori un blestem, cuÅ£itul. 
AÅŸa cum au în sânge demnitatatea, dârzenia ori hărnicia, unele neamuri au ÅŸi setea de sânge. Cultura crimei. O cultură la fel de veche ÅŸi autentică ca ÅŸi obiceiurile, tradiÅ£iile, cultul lemnului ori a meÅŸteÅŸugurilor tradiÅ£ionale. 
Mărturie stau registrele vechi, de înmormântare păstrate de preoÅ£i, înÅ£esate cu însemnări ale blestemului care curge în sânge ÅŸi face să curgă sânge: 
„ÃŽn 1887, Iacob Clum din Å¢ara OaÅŸului o murit de lovituri grele de secure. 
 ÃŽn 1895, Ioan Silaghi de 27 de ani este ucis de cuÅ£it, tot în acest an, Ioan Cioară de 34 de ani este ucis de cuÅ£it. ÃŽn 1900, Ierunca Viorel de 41 de ani este ucis cu coasa. ÃŽn 1904, Vasuci Iuliu de 21 de ani are moarte violentă. 
ÃŽn 1905, Vasile CiorcaÅŸ de 37 de ani este ucis cu sapă. ÃŽn 1924  Dumitru Măli este ucis de Vasil ÅŸi Gheorghe BotoÅŸ la o nuntă. ÃŽn 1931, pe Rus Marinca de 46 de ani o omorât-o bărbatu-său”. Sunt numai câteva dintre crimele trecute în registrul din CălineÅŸti. Motivul: de cele mai multe ori, demnitatea, fala. 
MaramureÅŸenii suferă de un păcat capital: trufia. Iar pentru ei, apăsarea crimei e mai uÅŸor de suportat decât apăsarea umilinÅ£ei. 

Scriitorul Nicoară Mihali, care realizează o lucrare ÅŸtiinÅ£ifică pe acestă temă ÅŸi este regizorul unui film care dezbate pe larg subiectul crimei spune că cel mai vehiculat caz de acest fel este cel al lui Tămăşcău, din Bixad: „Era un om de temut. Avea casă, maÅŸină, înainte de 1989. Era ajuns, bine văzut. După aceste apucături a intrat într-un bar cu alÅ£i prieteni. L-a obligat pe unul să-l sărute în fund. Umilit, în văzul celorlalÅ£i, de frică, a făcut asta, dar a spus că pentru o asemenea umilinţă trebuie să mă răzbun. Åži-a luat doi prieteni, la miezul nopÅ£ii s-a prezentat la uÅŸa lui, s-a dat drept fratele lui. Ä‚sta i-a deschis. I-a dat cu un par în cap, a leÅŸinat, l-au legat de mâini ÅŸi de picioare, l-au pus într-o căruţă. Unul dintre prieteni era căruÅ£aÅŸ, celălalt era cu vioara.
I-a luat pe cei trei copiii a lui Tămăşcău din casă ÅŸi i-a aruncat lângă tatăl lor, unul avea 11 ani, unul 9 ani ÅŸi unul 7 ani. Mai târziu l-am filmat ÅŸi pe copilul de 11 ani, cu cuÅ£itul în mână, cum a jurat pe mormântul tatălui său că îl va răzbuna, dar n-a avut pe cine. 
Unul mână căruÅ£a prin tot satul, de la miezul nopÅ£ii până dimineaÅ£a, unul cântă din vioară ÅŸi cel care l-a sărutat în fund a împlântat cuÅ£itul în el să-ÅŸi scurgă sângele. Dimineaţă l-au dus la marginea pădurii ÅŸi îl răstignesc. Asta s-a întâmplat prin 96-98. Procesul s-a mutat la căminul cultural. Au fost condamnaÅ£i, cel care a cântat la vioară 18 ani, cel care a mânat căruÅ£a 16 ani ÅŸi cel care a împlântat cuÅ£itul14 ani. Cea mai mare vină o avea cel care a cântat la vioară. Cel cu vioara a murit la scurt timp. Apoi a murit ÅŸi căruÅ£aÅŸul, iar pe ucigaÅŸ l-au găsit mort cam în zona în care a fost răstignit pe cruce Tămăşcău. A fost un păcat grav pentru că trupul lui Tămăşcău a fost pus peste trupul lui Iisus. Åži sângele lui s-a scurs pe răstignire”. 

Mihali spune că ÅŸi în zona BorÅŸa, unde a copilărit, cultura crimei este la fel de puternică. BorÅŸenii, obiÅŸnuiÅŸi să nu fie supuÅŸi, omoară ÅŸi ei la fel de repede ÅŸi tot cu cuÅ£itul. ÃŽn trecut, anual aveau loc două-trei crime aici. Multe de la chestiuni mărunte. Chiar ÅŸi un dans cu partenera nepotrivită la o nuntă era un motiv suficient pentru o crimă. 
Mai nou, borÅŸenii ÅŸi oÅŸenii au dus cu ei cultura crimei în Vest. Recent, un tânăr de 22 de ani l-a înjunghiat pe consăteanul lui de 27 de ani, la Paris. 
Se pare că motivul era faptul că victima îi datora ucigaÅŸului 200 de Euro. Tot în FranÅ£a, doi borÅŸeni s-au împuÅŸcat pentru o maÅŸină. ÃŽn Portugalia, s-au ucis pentru o femeie. ÃŽn Viena pentru un joc de cărÅ£i. Mihali spune că: „ÃŽn OaÅŸ ÅŸi BorÅŸa există o cultură puternică a crimei. Majoritatea crimelor se fac de dragul de a face crime. Motivele pentru care se ucide un om sunt extraordinar de banale. Faptul că a dansat cu femeia pe care o iubea e suficient. MaramureÅŸenii ÅŸi oÅŸenii săvârÅŸesc păcatul trufiei, de a arăta că e mai mândru, mai bărbat, mai reuÅŸit decât celălalt. Dacă puÅ£in din această mândrie e lezată, individul se hotărăşte să facă dreptate”.

Statisticile sumbre demonstrează că crima nu are nici vârstă, nici sex. Nu foarte demult, o femeie de vreo 60 de ani din Certeze a ucis-o pe alta, prietenă de-a sa, pentru că a aflat că soÅ£ul o înÅŸela cu ea. A aruncat benzină pe ea, a aÅŸteptat să ardă ÅŸi s-a predat. Cei mai mulÅ£i, după ce săvârÅŸesc crima sau îşi răzbună tatăl ori bunicii uciÅŸi la rândul lor, se predau. Nu regretă ÅŸi ar face oricând la fel, pentru că, în viziunea lor, nu există altă cale. 

Ionu MoiÅŸ are păr alb ÅŸi o vârstă venerabilă. Dacă-l vezi, nici n-ai spune că în tinereÅ£e a comis o crimă. S-a întors din Siberia. Avea 27 de ani ÅŸi s-a îndrăgostit de o fată din sat. Un alt băiat, care o plăcea, i-a spus s-o lase în pace. N-a ascultat, a făcut nuntă. „Concurentul” a venit la nuntă, a mâncat, a băut, dar a doua zi s-a luat la bătaie cu cumnatul lui. El a auzit ÅŸi l-a înjunghiat prin spate: „Am stat în spatele lui ÅŸi gata. O fost gata imediat. L-am ÅŸi potrocat. N-am fost pedepsit nicio secundă. Ne-o dus poliÅ£ia până în Satu Mare. Primaru ne-o dat acte ÅŸi de la procuratură ne-o dat foaie de drum. Åži gata. N-am făcut închisoare nicio secundă”. 

Cu timpul, ÅŸi maramureÅŸenii ÅŸi oÅŸenii par să-ÅŸi fi acceptat cultura crimei. AÅŸa cum au acceptat porÅ£ile de lemn, tradiÅ£iile, jocul la ÅŸură, sau aÅŸa cum te resemnezi în faÅ£a unei maladii grave. Doar cântecele ÅŸi strigăturile de la nunÅ£i  mai amintesc că, ce centuri, poartă cuÅ£ite: „Săraca centura mea/ Trei cuÅ£ite zac în ea/ Unul râde, unul plânge, unul zice că a bea sânge”. 
ÃŽn tradiÅ£ia populară, justiÅ£ia e simplă: pentru moarte se plăteÅŸte moarte. 

Dovezile crimelor din registrele bisericeÅŸti 

 


ÃŽn 1887, Iacob Clum din Å¢ara OaÅŸului o murit de lovituri grele de secure. 
ÃŽn 1895, Ioan Silaghi de 27 de ani este ucis de cuÅ£it, tot în acest an, Ioan Cioară de 34 de ani este ucis de cuÅ£it. 
ÃŽn 1900, Ierunca Viorel de 41 de ani este ucis cu coasa. 
ÃŽn 1904, Vasuci Iuliu de 21 de ani are moarte violentă. 
În 1905, Vasile Ciorcaş de 37 de ani este ucis cu sapă.
ÃŽn 1924  Dumitru Măli este ucis de Vasil ÅŸi Gheorghe BotoÅŸ la o nuntă. 
ÃŽn 1931, Rus Marinca de 46 de ani o omorât-o bărbatu-său. – CălineÅŸti. 

Cămârsana 
1863 – Iacob  Drăga de 43 de ani, omorât. 
1865 – Toader Simescu, omorât în armată. 
1877 – Beni Åžtefan de 40 omorât la o nuntă. 
Glodan Ioan de 24 de ani omorât la aceeaÅŸi nuntă. 

Certeze
1918 – Gheorghe OraÅŸ de 41 de ani împuÅŸcat. 
1907 – Demian Åžtefan de 57 de ani l-o tăiat cu cuÅ£itul la pântece. 
1937 – Ioan Sas de 18 ani omorât la dans în NegreÅŸti. 
ÃŽn urma acestui păcat al trufiei există o permanentă competiÅ£ie.  




Literatura crimei 

Cimitirele, inclusiv cele „vesele” sunt pline de dovezi ale păcatului sângelui: „ÃŽn lume cât am trăit Baros Vasile m-m numit/ Să vă spun ce s-a întâmplat/ Din armată am plecat/ O venit un blăstămat, Covaci Ioan/ Cu cuÅ£itul m-o tăiat, zilele mi le-o luat/ Cu altu’ m-o confundat/ Eu fără să fiu băut, zilele mi le-am pierdut/ Lângă hotel în NegreÅŸti/ Tu Vasile nu mai eÅŸti./ Eu viaÅ£a o lăsai la 22 ani./ Mi-o cântat cucu cu dor ca să mor tânăr fecior./ ÃŽn loc de căsătorie, moartea mi-o fost dată mie./ Să-i vădeÅ£i pe-ai mei părinÅ£i./ După mine ei tăt plâng ÅŸi se întreabă cu dor unde-i dragul nost fecior./ Cum nu-i pasă codrului că rupi o rămurea, aÅŸa nu-i pasă criminalului de viaÅ£a. / Amu în încheie io vă zâc la revedere”. 



Sursa: Maramuresul Online

Maramuresul OnlineMaramuresul Online

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii